Instagram-tutkimus
Kuukausi sitten kerroin Ylen Ykkösen #kulttuuriykkönen-ohjelmassa tekemästäni #instagramfi-tutkimuksesta: https://t.co/5a2ujhkrMe . Nappaa podcast-listallesi, jos et ole vielä ohjelmaa kuunnellut.#somefi #podcastsuositus
— Johanna Janhonen (@jjanhone) February 6, 2018
Suomalaiset Instagramissa
Instagram nousi nopeasti suomalaisten suosimaksi somepalveluksi. Miten sitä sitten Suomessa käytetään?
Lähes 1300 Instagram-käyttäjää on vastannut Piilotetun aarteen kyselyyn kertoen mm. syitä, jotka saavat heidät seuraamaan siellä yritystilejä.
ja miksi he ylipätään käyttävät Instagramia:
Ketkä Instgramia käyttivät vuonna 2014?
Piilotetun aarteen Instagram-kyselyt
Piilotettu aarre teki tammikuun lopussa 2015 kyselyn Instagramin käytöstä. Kyselyssä haluttiin selvittää mm. se, mitä Instagram-sovelluksia käytetään eniten, miten paljon eri-ikäiset käyttäjät seuraavat yritystilejä ja mikä heidät saa seuraamaan yrityksiä ja muita organisaatioita. Kysely on nähtävissä osoitteessa bit.ly/igkysely2015. Avoimessa kysymyksessä vastaajat luettelivat yli 80 käyttämäänsä Instagram-sovellusta ja siksi Johanna teki toisen kyselyn, josta selviää käytetyimmät Instagram-appsit. Tämän toisen kyselyn vastausten yhteenveto näytetään heti vastaajille. Ensimmäiseen kyselyyn tuli 152 vastausta helmikuuhun 2015 mennessä, jolloin tuloksia ensimmäistä kertaa esiteltiin. Sittemmin vastauksia on tullut hurjasti lisää, tammikuussa 2016 vastauksia oli 600. Ensimmäinen yhteenveto kyselystä: Kolmannes vastaajista (33%) oli 30-39-vuotiaita, seuraavaksi eniten (29%) oli 40-49-vuotiaita ja 20-29-vuotiaita (22%). Miehiä vastaajista oli 32%. Vastaajista yli kolmannes (37%) oli käyttänyt Instagramia 1-2 vuotta, 32% alle vuoden ja 21% 2-3 vuotta. Lähes puolet, 45% seurasi itse alle sataa tiliä ja yli puolella, 52%, oli alle sata seuraajaa. 80% vastaajista seurasi ainakin yhtä yritystiliä ja 68% vastaajista oli ainakin kerran käyttänyt yritykseen liittyvää #avainsanaa. 64% vastaajista ei ollut koskaan osallistunut Instagram-kilpailuun. Tärkeimmät syyt, joiden vuoksi ihmiset olivat aloittaneet jonkin organisaation seuraamisen Instagramissa olivat inspiraatio (43%), viihdyttävä sisältö (40%) ja tiedonsaanti yrityksestä tai sen tuotteista (37%). Julkisuuden henkilön suosittelun vuoksi vain 2% vastaajista oli aloittanut organisaatiotilin seuraamisen, kun taas tutun suositteluihin oli uskonut 9%. Puolet vastaajista (49%) ei käytä mitään Instagramin käyttöä helpottamaan tehdyistä sovelluksista, eniten käytetään kuvan käsittelyyn liittyviä sovelluksia, joilla esimerkiksi lisätään vaakakuviin reunat, jotta se saadaan mahtumaan kokonaan Instagramin tarjoamaan neliönmuotoiseen tilaan, lisätään kuviin kehyksiä tai muita efektejä tai lisätään omalle tilille muiden Instagram-käyttäjien ottamia kuvia (ns. repostaus, regrammaus). Katso lisää tuloksia tästä: