Kolmas pyörä hyllylle

Tämä kolumni on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 14.11.2018.

DNA julkaisi keväällä digibarometrinsä tulokset. Kyselyyn vastasi 1018 Nepa-paneelin jäsentä, jotka olivat iältään 15-74-vuotiaita. Peräti 90 % heistä käytti jotain somepalvelua. Päivittäin he käyttivät eniten Facebookia, Whatsappia, YouTubea ja Instagramia. Esimerkiksi Facebookin käyttäjistä 69 % käytti sitä päivittäin ja 49 % useita kertoja päivässä. Instagramin käyttäjistä puolet käytti palvelua päivittäin ja 29 % useita kertoja päivässä.

26 % vastaajista halusi kuitenkin viettää nykyistä vähemmän aikaa digitaalisten kanavien, internetin tai laitteiden parissa ja 18% oli jo ryhtynyt toimiin asian suhteen eli rajoittanut omaa ajankäyttöään. Näiltä “digi-detoxaajilta” kysyttiin tarkemmin siitä, mitä käytön rajoittaminen käytännössä tarkoitti.

En avaa niin usein”,
“Olen asettanut rajan netin käytölle”,
“en käytä niitä iltaisin niin paljon kuin aiemmin”,
“käytän niitä vain todelliseen tarpeeseen”,

kertoivat toiset. Ihmiset olivat jättäneet puhelimet kotiin lähtiessään tekemään jotain muuta mielekästä, poistaneet kännykästään somesovelluksia, sulkeneet sometilejään ja vähentäneet tietoisesti älylaitteidensa käyttöä.

“Olen pyrkinyt tekemään muita asioita, esim. lukenut kirjaa ja lenkkeillyt.”

Lähipiirillekin oli annettu entistä enemmän huomiota. Kun kaverini jätti puhelimen pöydälleen palaveriin mennessään, hän keskittyi siellä käsiteltyihin asioihin normaalia paremmin. Se, onko muiden seurassa sopivaa somettaa riippuu tietysti tilanteesta, mutta kuvittele, miltä muista tuntuisi, jos ottaisit tapaamiseenne mukaan kolmannen pyörän, jota koko ajan hiplaisit ja tuijottelisit.

Olen opetellut elämään somen kanssa, niin etten tarvitse ‘detoxia’”, kertoi Facebook-kaverini Jukka Eklund, joka on tehnyt töitä digitaalisen median parissa 90-luvun lopulta lähtien. “Jos some tai muu informaatio häiritsee liikaa, osaan olla huomioimatta. Se on hyvin tärkeä taito tänä päivänä.”

Somen käytön vähentämiseen liittyy myös seurattavien sometilien määrän karsiminen. Eräs kaverini kertoi, että aina, kun hän näkee yritysten tekemiä Facebook-päivityksiä, hän lopettaa välittömästi kyseisistä sivuista tykkäämisen. Tuttujeni boikotin kohteeksi ovat päätyvät myös ihmiset, jotka tekevät videoita autolla ajaessaan, kertovathan he teollaan siitä, miten paljon arvostavat omaa ja muiden henkeä. Ihmiset ovat heränneet huomaamaan, ettei heidän tarvitse kuulla kaikkien firmojen tai tutun tuttujen kuulumisia somen kautta. Jos sinä haluat pitää seuraajistasi kiinni, et voi tuhlata jatkuvasti heidän aikaansa tyhjänpäiväisyyksillä.

 

Suomalaiset somessa päivittäin 2018 DNA by jjanhone

Heräsikö ajatuksia? Lue lisää