Some-kolumneja

Johanna Janhonen on kirjoittanut kolumneja sosiaalisesta mediasta Suur-Jyväskylän Lehteen  vuodesta 2012 lähtien. Vanhimmat kolumnit ovat tällä hetkellä piilossa, mutta ne lisätään kyllä takaisin kun ehditään. 🙂

Johanna Janhonen on kirjoittanut kolumneja sosiaalisesta mediasta Suur-Jyväskylän Lehteen  vuoden 2012 alusta lähtien. Tahti on ollut välillä joka kuukausi, välillä joka toinen kuukausi.

Lue vuoden 2017 kolumnit yksiin kansiin taitettuna.

Ensimmäinen kolumni, Sattumia some-sopassa (15.2.2012), määritteli sosiaalisen median ja kertoi sen mahdollistamasta serendipiteetistä (suomeksi sattumahdollisuus, eli onnekas sattuma), joiden avula voi vaikka tavata vanhoja tuttuja tai saada töitä

2. Blogistanian pakolaiset (18.4.2012) kertoi TV2:n Blogistania-ohjelman innoittamana  mm. elämäntapablogeista ja siitä, miten esimerkiksi Nokia ja Rovio olivat niitä hyödyntäneet

3. Pysytään kartalla (13.6.2012) -jutussa käytiin läpi paikkatietoihin perustuvia nettipalveluita (Google Latitude, Foursquare, Blindsquare, Google Maps, Google Earth, Flickr, Vimention)

4. Harrastuskavereita netistä (1.8.2012) innosti kokeilemaan sosiaalista mediaa ensin harrastuksiin ja vapaa-ajan viettoon ja vasta sitten työntekoon

5. Mistä löydät sä työntekijän (3.10.2012) pohdiskeli sitä, mitä työnantajat voivat tehdä löytääkseen sosiaalisen median avulla itselleen uuden työntekijän

6. Nettiyhteisöjä ohjailemassa (29.12.2012) esitteli uutta yhteisömanagerin ammattia, tunnetuimpia suomalaisia community managereita ja heille omistettua kansainvälistä CMAD-päivää

7. Väärään aikaan väärässä paikassa (6.2.2013) kertoi verkossa tapahtuvasta tapahtumaraportoinnista, livestriimauksesta ja tammikuussa 2012 Tampereella vietetystä CMADFI-tapahtumasta

8. LinkedIn:ssä kalastellaan osaajia (3.4.2013) kertoi  LinkedIn:n käytön noususta Suomessa ja siitä, miksi oma profiili kannattaa pitää ajan tasalla

9. Some vahvistaa joukon voimaa (29.5.2013) esitteli  sosiaalisen median mahdollistamaa joukkovoimaa (crowdsourcing) jonka avulla voidaan tehdä maailman suurin tietosanakirja Wikipedia tai Suomen sosiaalista mediaa käsittelevä Sosiaalisen median tila -kirja

10. Julkkis vastoin tahtoaan (24.7.2013) käsitteli lasten tietojen jakamista somessa ja sitä, mitä mieltä he voivat olla asiasta aikuisena

11. Facebookista Twitteriin (18.9.2013) -kolumnissa vertailtiin pörssiinmennyttä Facebookia ja listautumisesta ilmoittanutta Twitteriä, joka sopii erittäin hyvin mm. ajankohtaisten asioiden seurantaan

12. Peilikuvia netissä? (13.11.2013)-kolumnissa mietittiin nettiin ladattujen valokuvien paikkatietojen haittoja ja pohdittiin ylipäätään omakuvia (selfie) netissä

13. Hyvää some-vuotta! (8.1.2014)-kolumni kertoi, että puolet suomalaisista on somessa, kolmannes joka päivä. Haastoin lukijat tekemään uuden vuoden muutoksia: asettamaan somen käytölle aikatavoitteita ja lisäämään ystävällisyyttä vaikkapa Wikipediassa.

14. Naamat kirjassa jo 10 vuotta (5.2.2014) -kolumnissa kerrattiin Facebookin kymmenenvuotinen historia, pohdittiin sen vaikutuksia suomalaisten elämään ja ideoitiin lopuksi sen tulevaisuutta.

15. Unelmia, tähtiä ja somea (9.4.2014) -kolumnissa puhuttiin somen synnyttämistä staroista ja siitä, miten some-näkyvyyden avulla voi toteuttaa isoja ja pieni unelmia.

16. YouTube, Facebookin haastaja (21.5.2014) -kolumnissa kerrottiin siitä, miten YouTube haastaa somen kunkkua Facebookia ja siitä, millainen Suomi-Tuben kulttuuri on

17. Lomailijan some (11.6.2014)-kolumnissa annettiin vinkkejä siitä, miten lomailija voisi katsoa sosiaalista mediaa uusin silmin

18. Wikipedian johtajat (2.7.14)-kolumnissa mietittiin sitä, kuka Wikipediaa oikein johtaa ja selvitettiin Wikipedia-liikkeen mutkikasta organisoitumista

19. S(u)omessa töissä (16.8.14)-kolumnissa mietittiin sitä, mitä työnantajat voivat odottaa työntekijöidensä some-viestinnältä, esimerkkeinä tuore pääministeri Alexander Stubb ja entinen Nokia-johtaja Tero Ojanperä.

20. Älä kutsu mua rumaksi kääpiöksi (10.9.2014)-kolumnissa aiheena oli TubeConin nuoret tähdet, koulukiusaus ja Suomen lukiolaisten kiusauksen vastainen #kutsumua-kampanja, johon mm. Anna Abreu osallistui

21. Maksaisitko sinä somen käytöstä (8.10.2014) -kolumnissa puhuttiin uudesta Ello-palvelusta ja sen ansaintamallista, joka ammentaa LinkedIn-palvelun toiminnasta: käyttäjälle maksullisista ominaisuuksista.

22. Koko suku somessa, osa vastoin tahtoaan? (12.11.2014) -kolumnissa pohdittiin lasten ja heidän vanhempiensa oikeutta yksityisyyteen. Perheidenkin olisi hyvä miettiä oma somestrategia!

23. Jaettu joulukalenteri tuplaa ilon (17.12.2014) -kolunissa kerrotaan erilaisista joulukalentereista, joita voidaan seurata yhdessä, vaikkapa Instagramin välityksellä.

24. Tukea yhteisömanagereille (21.1.2015)-kolumnissa kerrotaan yhteisömanagerin ammatista,  CMADFI-tapahtumasta ja sen järjestämisestä.

25. Halutaan seuraajia someen! (18.2.2015)-kolumnissa kerrottiin vinkkejä ihmisille, jotka haluavat seuraajia Instagramiin ja muihin somepalveluihin.

26. Sinusta työntekijälähettiläs? (18.3.2015) -kolumnin aiheena oli somekonsulttien uusin villitys: se, miten työntekijät saadaan edistämään työpaikan vaikuttavuutta ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa

27. Eläkeläiset LinkedIn:ssä? (15.4.2015) -kolumnissa pohdittiin sitä, kannattaako eläkeläisen liittyä LinkedIn:iin, joka mielletään usein työnhakupaikaksi

28. #LomallaSuomessa (20.5.2015) -kolumnissa kerrottiin Olet jo perillä -kampanjasta, jolla halutaan kannustaa suomalaisia kotimaan matkailuun

29. Oppeja tulevaisuuteen (17.6.2015) -kolumnissa kerroin, miten pääsen yrittäjänä käyttämään vanhoja opintojani ja miten opinnot kannattaa valita. Mukana myös Ekokoulu ja Ekapeli.

30. Snäppäillään! (15.7.20159 -kolumnissa esiteltiin Snapchattia ja sen ominaisuuksia

31. Työntekijät Wikipediassa (19.8.2015) -kolumnissa puhuttiin maksullisista Wikipedia-päivityksistä, joiden avulla Wikipedian kattavuutta voidaan parantaa.

32. Mistä aikaa somen käyttöön (16.9.2015) -kolumnissa kerrottiin Somedigi-seminaarista, jossa someasiantuntija miettivät mm. sitä, millä ajalla someen ehditään

33. Wikipedia, tietosanakirja taskussa (21.10.2015) -kolumnissa kerrotiin siitä, että Wikipedia on pohjimmiltaan tietosanakirja, eikä tietosanakirjaan voi mistä vain kirjoittaa

34. Onnettomat somettajat (18.11.2015) -kolumnissa kerroin tanskalaisesta tutkimuksesta, jossa 1100 Facebook-käyttäjää jaettiin kahteen ryhmään. Toinen ryhmä oli viikon Facebook-paastolla – ja oli kokeen jälkeen monella tavalla paremmalla tolalla kuin verrokkiryhmä.

35. Periscope huumaa Suomessa (16.12.2015) -kolumnissa kerroin Periscope-palvelusta ja omista kokemuksistani

36. Yhteisömanagerit kahville Jyväskylään (20.1.2016) -kolumnissa kerrotaan yhteisömanagereille suunnatusta CMADFI-tapahtumasta, joka järjestetään tällä kertaa Jyväskylässä. Tapahtuman pääteema, työntekijälähettilyys, on jotain uutta ja jotain hyvin vanhaa, kuten esimerkki Pauligilta kertoo.

37. Someviestintäkin on vaikeaa (17.2.2016) -kolumnissa puhutaan siitä, miten helppoa lyhyistä viesteistä on nostaa erilaisia myrskyjä. Esimerkkeinä Teri Niitti, Teemu Selänne, Riikka Turtiainen ja Johanna Janhonen

38. Sata naista Wikipediaan (16.3.2016) -kolumnissa kerrottiin naistenpäivänä järjestetyistä Wikipedia-talkoista, joiden ansiosta oman artikkelin saivat mm. jääkaapin ja astiankuivauskaapin keksijät. Artikkelissa sivuttiin myös sitä, millaista artikkelien kääntäminen on.

39. Henkilöistäkö brändejä (20.4.2016) -kolumnissa puhuttiin henkilöbrändeistä ja siitä, miten jotkut yritykset niitä jo hyödyntävät.

40. Hei hei mitä kuuluu (18.5.2016) -kolumnissa puhuttiin siitä, miten ihmiset seuraavat ja kertovat kuulumisista somessa

41. Pelataanko LinkedIniä (15.6.2016) -kolumnissa kerrottiin LinkedInin pelillisistä toiminnoista, jotka auttavat luomaan tehokkaamman profiilin ja sitä kautta.

42. Netti, varkaiden paratiisi (20.7.2016) -kolumnissa puhuttiin kuvien tekijänoikeuksista ja kuvapankeista

43. 9 asiaa, jotka Roihu opetti (24.8.2016) -kolumnissa kerrottiin Suomen suurimmasta partioleiristä Roihusta

44. Eläimistä somejulkkiksia (5.10.2016) -kolumnissa kerrottiin siitä, että Instagramissa kannattaa tehdä yhdelle aiheelle omistettuja tilejä

45. Elävää museota YouTubessa (19.10.2016) -kolumnissa kerrotaan Suomen YouTube-kulttuurista, vloggaajista ja tubettavista museoista.

46. Yhteisömanagerin arkea ja juhlaa (23.11.2016) -kolumnissa kerrotaan CMADFI-tapahtumasta, yhteisömanagereista ja siitä, miksi heitä pitäisi muistaa kiittää.

47. Arkea somessa (8.2.2017) -kolumnissa pohdittiin sitä, miksi niin harva kertoo arkisia kuulumisiaan somessa

48. Instagram-lapset (12.4.2017)-kolumnissa puhuttiin somen ja erityisesti Instagramin ikärajoista sekä siitä, miksi Instagram ei välttämättä sovi lapsille.

49. Salaisuuksia somessa (14.6.2017)-kolumnissa pohditaan sitä, kannattaako somessa jakaa salaisuuksia.

50. Kaikilla tubettajilla on… (9.8.2017) -kolumnissa puhutaan siitä, että lasten voi olla vaikea erottaa sitä, milloin suosittu tubettaja puhuu omalla suullaan, milloin taas sponsorinsa äänellä.

51. Anonyymisti netissä (11.10.2017) -kolumnissa puhutaan siitä, mitä hyötyä netin anonyymeistä palveluista on ja mitä tutkimus paljasti nuorista anonyymeistä netin käyttäjistä pari vuotta sitten.

52. Kännyköiden käyttäjistä niiden täyttäjiksi (13.12.2017) -kolumnissa puhutaan mm. siitä, miten kännykän käyttö on muuttunut viimeisten 15 vuoden aikana

53. Työnhakijan strategia (10.1.2018) -kolumnissa mietittiin sitä, millaisen somestrategian työnhakija tarvitsee

54. Korvaako robotti ihmisen (14.2.2018) -kolumnissa palattiin Karl-Erik Michelsenin CMADFI:ssa pitämäään esitykseen siitä, voivatko robotit korvata yhteisömanagerin

55. Wikimedisti vierailulla (14.3.2018) -kolumnissa kerrottiin siitä, että Suomi on saanut ensimmäisen WiR-henkilönsä, kun Miku Malinen (Wikipediassa Lentokonefani) aloitti vierailevana wikimedistinä Kansallisarkistossa

56. Mitä hyötyä LinkedInistä on (11.4.2018) -kolumnissa kerroin tekemästäni LinkedIn-kyselystä ja siitä, millaiset syyt saivat vastaajat käyttämään sitä.

57. Löytöretkiä kesäisessä (Keski-)Suomessa (9.5.2018) -kolumnissa kerrottiin Amazing Keski-Suomi -kilpailusta ja sen osallistujista, jotka kertovat somessa matkoistaan.

58. Olisinpa tiennyt nuorena (13.6.2018) -kolumnissa kerrottiin psykologi Maaret Kallion aloittamasta #olisinpatiennyt-somehaasteeesta, jossa jälkiviisasteltiin omaa elämää

59. Oletko sinä henkilkö vai henkilöbrändi? (11.7.2018) -kolumnissa kirjoitettiin Henkilöbrändi-kirjan tiimoilta siitä, että henkilöbrändin pitää olla rehellinen, mutta myös rohkea

60. Lomakliseitä somessa (8.8.2018) -kolumnissa kirjoitettiin siitä, miltä kesälomapäivitykset somessa näyttivät.

61. Someton syyskuun (12.9.2018) -kolumni kertoi brittiläisestä kampanjasta, joka herätteli ihmisiä miettimään omaa ajankäyttöään. Jokaista joutohetkeä ei ehkä kannattaisi viettää ruutua tuijotellen.

62. Naiset ensin, Wikipediaankin (10.10.2018) -kolumnissa kerrottiin Pohjois-Euroopan ensimmäisestä Wikimedia-tapaamisesta ja naisten asemassa niin yhteiskunnassa kuin Wikipediassakin

63. Kolmas pyörä hyllylle (14.11.2018) -kolumnissa puhuttiin siitä, että osa ihmisistä on alkanut tietoisesti vähentää somessa viettämäänsä aikaa.

64. Melkein koko kansa somettaa (12.12.2018) -kolumnissa kerrottiin Tilastokeskuksen tuoreesta selvityksessä, jossa tutkittiin mm. suomalaisten somen käyttöä

65. Sitä saat, mitä somessa esität? (27.2.2019) -kolumnissa mietittiin sitä, mitä vaikutuksia somenäkyvyydellä on mm. työnsaantiin

66. Vapaaehtoistyö – miksi vaivautua? (24.4.2019) -kolumnissa puhuttiin suomalaisten tekemästä vapaaehtoistyöstä ja siitä, mitä hyötyä siitä on tekijällekin

67. Lievestuoreen Liisat (26.6.2019) -kolumnissa kerrottiin Lievestuoreen Liisan -biisistä, sen uudesta versiosta ja siihen liittyvästä musiikkivideosta

68. Ilmastoystävälinen Wikimania (28.8.2019) -kolumnissa kerrottiin siitä, mitä Tukholmassa elokuussa 2019 järjestetty kansainvälinen Wikimania-konferenssi teki ollakseen mahdollisimman ympäristöystävällinen.

69. Verkko muuttaa kauppaa (22.10.2019) -kolumnissa puhuttiin verkosta ostamisesta ja siitä, miten se muuttaa koko kauppaa