Verkko muuttaa kauppaa
Kolumni on julkaistu Suur-Jyväskylän Lehdessä (vähän lyhennettynä) 23.10.2019.
Jyväskyläläinen verkkomaksamiseen erikoistunut Paytrail-yritys teetti viime vuonna verkkokauppaan liittyvän tutkimuksen. Sen mukaan verkkokaupan arvo Suomessa oli 12,2 miljardia euroa, kasvua siinä oli edelliseen vuoteen verrattuna 18 %. Vertailun vuoksi kerron, että Suomen päivittäistavarakaupan ryhmittymien päivittäistavaramyynti oli samaan aikaan 18,2 miljardia euroa, josta S-ryhmän osuus oli 8,5 miljardia. Matkailun osuus verkkokaupan arvosta oli lähes puolet, mutta määrällisesti useampi osti verkosta vaatteita, kenkiä tai asusteita. Kivijalkakauppiaille verkkokauppa tarjoaa uusien asiakkaiden lisäksi myös näkyvyyttä, uuden helpon tavan tutustua niiden tuotevalikoimiin. Mutta mitä verkkokauppa tarjoaa omaa osaamistaan myyvälle, esimerkiksi minulle?
Siinä missä kivijalkakauppa voi saada verkosta asiakkaita, jotka eivät ole koskaan liikkeessä käyneet, myös minun yritykseni asiakaskunta voi laajeta verkkokaupan myötä yrityksistä yksityishenkilöihin.
Vaikeuksissa olevalle Postille verkkokauppa tarjoaa liiketoiminnan kasvua ja siksi sekin tutkii verkkokaupan trendejä. Viime kuussa julkaistussa tutkimuksesta selviää, että joka kymmenes suomalainen ostaa jo kaiken tai lähes kaiken verkosta ja seuraavan 6 vuoden kuluessa luku on tuplaantumassa. Kuluttajista 43 % oli tutustunut tuotteisiin verkkokaupoissa, mutta ostanut ne tavallisesta kaupasta ja päinvastoin: 19 % oli tutustunut tuotteisiin ensin tavallisissa kaupoissa, mutta tilannut ne verkosta. Viimeisen viikon aikana lähes neljännes vastaajista oli tehnyt ostoksia verkossa.
Menestyäkseen sekä kivijalkaliikkeen että verkkokaupan pitää tehdä ostamisesta vaivatonta. Vastaajien mielestä selkeästi ilmoitetut toimituskustannukset olivat verkkokaupan tärkein asia. He kaipasivat myös tarkkoja tuotekuvauksia ja hyviä tuotekuvia, edullisia toimituksia ja tuotteita, sujuvaa ostokokemusta ja sitä, että saavat ehdä ostoksia silloin, kun haluavat.
Tärkeimmät asiat #verkkokauppa-ostajille:
— Johanna Janhonen (@jjanhone) October 17, 2019
Selkeästi ilmoitetut toimituskustannukset
Tarkat tuotekuvaukset ja kuvat
Edulliset toimitushinnat
Edulliset hinnat
Sujuva ostokokemus
Voin tehdä ostokset milloin haluan
Laaja valikoima
via @Postigroup https://t.co/sfc3xy6xzo
Ostoksista suurin osa tehtiin joko kannettavalla (41 %) tai pöytätietokoneella (25 %), mutta älypuhelinostosten määrä oli nousussa.
Siksi…
hyvän verkkokaupan pitää toimia myös pienellä näytöllä!
Julkisuudessa puhutaan paljon ulkomaisista verkkokaupoista ja siksi yllätyin, että peräti 61 prosenttia viimeksi verkkokaupasta ostetuista tuotteista oli lähetetty Suomesta. Seuraavaksi suurimmat maat olivat Saksa (9%) ja Ruotsi (7%).
Viimeisen puolen vuoden aikana
67 % vastaajista oli tehnyt ostoksia tori.fi:stä ,
Facebookissa kauppaa oli käynyt 43 % ja
huuto.netissä 24 %.
Mitä verkosta sitten oli ostettu?
* 59 % oli ostanut musiikkia tai elokuvia,
* 51 % pelejä,
* 44 % kodin elektroniikkaa kuten puhelimia tai niiden tarvikkeita,
* 42 % kirjoja tai lehtiä,
* 41 % harrastustuotteita ja
* 38 % urheiluvälineitä.
Tori.fi, Huuto.net, Ebay ja erilaiset Facebookin kirppisryhmät tarjoavatkin kenelle tahansa markkinapaikan, jolla voi kätevästi myydä omia tavaroitaan. Vastaavia markkinapaikkoja asiantuntijaosaamiselle tarjoavat esimerkiksi Fiverr, LinkedInLearning, Skillshare tai käännöspalveluja tarjoava Scribendi.
Verkkokauppa muuttaa ostotottumuksiamme ja koko kaupan rakennetta, halusimmepa sitä tai emme. Jos et ole siihen vielä tutustunut tai miettinyt sitä, miten se sinun liiketoimintaasi vaikuttaa, nyt voisi olla hyvä aika aloittaa.