johanna_janhonen_suur_jyvaskylan_lehti

Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 8.10.2014.

Hello eli Ello! Viime aikoina Suomessakin on pöhisty uudesta sosiaalisen median palvelusta nimeltään Ello. Se on tuomassa vaihtoehdon Facebookille lupaamalla, ettei palveluun tule mainoksia eikä ihmisten tietoja myydä kolmansille osapuolille. Palvelun ulkoasu on yksinkertaisen tyylikäs ja lupaus mielenkiintoinen, mutta se ei vielä takaa sitä, että käyttäjät oikeasti löytävät palvelun, yrittihän esimerkiksi Diaspora jo vastaavaa vuonna 2010.

Miten palvelu sitten rahoitetaan, jos ei mainoksilla? No, käytetään samaa taktiikkaa kuin vaikka ammatillisessa verkostoitumispalvelussa LinkedIn:ssä, eli annetaan ihmisten käyttää palvelua ilmaiseksi, mutta tietyistä lisäominaisuuksista joutuu maksamaan. Esimerkiksi silloin, kun ihminen on hakemassa töitä, hän voi ostaa palvelusta lisänäkyvyyttä ja mahdollisuuden vertailla itseään muihin hakijoihin. Reilun kahdenkymmenen euron kuukausimaksua vastaan hän saa myös lähettää kuukaudessa kolme viestiä, vaikka rekrytoijille.

LinkedIn rikkoi vastikään tärkeän etapin Suomessa: sillä on täällä jo yli 700 000 käyttäjää, puolitoista vuotta sitten käyttäjiä oli vasta 440 000. Suomen työllisyystilanne on varmasti tehnyt nopeassa nousussa oman osuutensa, mutta LinkedIn tarjoaa muutakin kuin paikan esitellä omaa ansioluetteloa. Sen avulla voit seurata kontaktiesi päivityksisistä oman alasi tapahtumia, keskustella monissa ammatillisissa ryhmissä ja nykyään myös blogata. Tuttavani on saanut LinkedIn-bloginsa avulla keikkoja ulkomaillekin.

Mutta huijareita saa LinkedIn:ssäkin varoa. Minäkin sain pari viikkoa sitten kutsun naiselta, jolla oli mielenkiintoinen titteli: Finnairin toimitusjohtaja! En ota verkostoihini tuntemattomia ihmisiä, mutta tämä titteli oli jo niin röyhkeästi valittu, että menin tutkimaan kyseistä profiilia tarkemmin – vain huomatakseni, että LinkedIn oli ehtinyt sen jo poistaa.

Tapaus pisti minut kuitenkin miettimään: kuinkahan monta huijaria olen jo tullut verkostoihini eri some-palveluissa ottaneeksi. Identiteettivarkaus, eli se, että ”lainaa” toisen nimeä, titteliä ja valokuvaa, tulee Suomessa laittomaksi vasta ensi vuonna. Neuvonkin siis, että kun lähetät verkostoitumiskutsuja eri some-palveluissa, kerro jollain tavalla tutullekin tyypille jotain, mistä hän tietää teidän oikeastikin tuntevan toisenne.

Jään nyt mielenkiinnolla odottamaan tarjoaako Ello sellaisia ominaisuuksia, joista tekee mieli maksaa. LinkedIn:in maksullisista ominaisuuksista on jo paljon hyötyä monelle, esimerkiksi työtön sijoittaa varmasti mielellään parikymppiä uuteen työpaikkaan!