YouTube

Piilostetun aarteen sivuilla kerrotaan sosiaalisesta mediasta ja siitä miten organisaatiot voivat käyttää some-palveluja työnteossa.

Piilotettu aarre ja YouTube

Johanna Janhonen perusti ensimmäisen YouTube-kanavansa Mini treasures wikin markkinointia varten vuonna 2009. Hän on perustanut kanavat myös TTY:n Soita-hankkeelle, CMADFI-tapahtumalle sekä omalle yritykselleen. Hänelle luontevinta sisältöä ovat haastattelut, mutta hän  on kokeillut myös vloggausta.

Piilotetun aarteen YouTube-kanavalla on kymmeniä videoita, joissa haastatellaan viestintä- ja markkinointijohtajia, muusikoita (mm. Jonne Aaron) ja some-vastaavia sosiaalisen median käytöstä ja ilmiöistä. Kanavalla on myös Lontoon Wikimaniasa kuvattuja Wikipedia-aiheisia haastatteluja. Piilotetulle aarteelle YouTube on yksi väylä tuottaa sisältömarkkinointia, eli asiakkaalle hyödyllistä tietoa. Osaa videoista käytetään myös osana Johannan omia koulutuksia.

Vuoden 2013 Johanna havahtui siihen, ettei hän enää ymmärrä uutta suomalaista Tube-skeneä ja päätti tutustua siihen kutsumalla kolme YouTube-osaajaa kertomaan asiasta hänelle ja Piilotetun aarteen asiakkaille. Tähän mennessä Somen avaimet: YouTube-koulutuksia on järjestetty kolme kappaletta. Seuraava koulutus järjestetään todennäköisesti kevään 2015 aikana.

Piilotetun aarteen YouTube-koulutukset

Piilotettu aarre räätälöi koulutuksensa asiakkaiden tarpeiden mukaan.

YouTube-koulutuksen agenda voisi näyttää vaikka tältä:

Kunta @ YouTube -koulutus

Luennolla voidaan käydään läpi mm. seuraavia asioita:
-YouTuben historia ja YouTuben historia Suomessa
-YouTube on uusi Facebook – mutta miksi?
-kanavakommentit – uhka vai mahdollisuus
-suomalainen Tube-skene ja sen tähdet
-suomalaisten kuntien YouTube-kanavia

Yritys @ YouTube -koulutus

Luennolla voidaan käydään läpi mm. seuraavia asioita:
-YouTuben historia ja YouTuben historia Suomessa
-kanava-asetukset
-erilaisia YouTube-kanavastrategioita
-vloggaajayhteistyö, miksi ja miten
-yritysten tyypillisiä YouTube-virheitä
-käydään läpi yrityksen kilpailijoiden YouTube-kanavia: mitä niissä on tehty hyvin, mitä huonosti