Piilotetun aarteen yhteisömanageritutkimukset

Osana yhteisöllisesti järjestettyä CMADFI-tapahtumaa on tehty vuosittain ns. #cmkysely. Se on suunnattu yhteisö- ja somemanagereille ja sen tavoite on ollut oppia lisää tästä somen myötä yleistyneestä roolista.

Osana yhteisöllisesti järjestettyä CMADFI-tapahtumaa tehdään vuosittain ns. #cmkysely. Se on suunnattu yhteisö- ja somemanagereille ja sen tavite on oppia lisää tästä somen myötä yleistyneestä roolista.

Kyselyt pähkinänkuoressa:

  • Lassi Valkama ideoi yhteisömanagerikyselyn alkuvuonna 2014 yhdessä CMADFI-tapahtuman järjestäjien kanssa. Johanna lupasi apua kyselyn markkinointiin ja tulosten julkaisuun. Kyselyssä oli 51 vastaajaa.
  • Vuonna 2015 Johanna Janhonen teetti kyselyn itse ja lisäsi kyselyyn joitakin uusia kysymyksiä.  Kyselyyn vastasi jälleen 51 yhteisömanageria. Tuloksista kerrottiin myös tammikuun 2016 CMADFI-tapahtumassa.
  • Vuonna 2016 kysely tehtiin kolmatta kertaa (ks. linkki kyselyyn). 50 vastaajaa tuli täyteen 14.12.2016, yhteensä vastauksia tuli 65. Uutta kyselyssä oli se, että vastaajilta kysyttiin sitä, kuinka usein he tekevät jotain yhteisömanagerointiin liittyviä asioita. Kyselyn avulla määriteltiin myös Johannan järjestämän CMADFI-tapahtuman teemat. Lue tulokset.
  • Syksyllä 2017 kysely toteutetaan neljännen kerran. Vertailtavuuden säilymiseksi suurin osa kysymyksistä pysyy samana. Uutena kysymyksenä mukaan tulee kysymys siitä, onko vastaaja yhteisömanageri vai somemanageri. Johanna epäilee, että tähän mennessä suurin osa vastaajista on ollut somemanagereita ja luokittelukysymyksen avulla voimme vertailla entistä paremmin kyseisten roolien eroja. Lue tulokset
  • Syksyllä 2018 kyselyn toteutetus jäi vähän kesken Johannan keksittyä, että kyselystä tulisi hyvä gradu. Graduntekijät halusivat muotoilla kysymykset uudestaan, ja syksyllä julkaistuihin  kysymyksiin ehti tulla 13 vastausta. Lue tulokset
  • Tammikuussa 2019 graduntekijät, Jyväskylän yliopiston maisteriopiskelijat Jani Rutanen (viestinnän johtaminen) ja Petri Virta (yhteisöviestintä), julkaisivat oman kyselynsä ja saivat siihen ennätysmäärän vastauksia, 77 kappaletta.  Kunhan heidän yhteisömanageroinnin vaikuttavuutta ja ulottuvuuksia käsittelevä pro gradu-tutkielmansa valmistuu, siitä kerrotaan tällä sivulla.