Some tuo ihmiset yhteen

Tämä kolumni on julkaistu hieman lyhyempänä Suur-Jyväskylän Lehdessä 31.3.2021.

Yhteisö- ja somemanagereille suunnattu CMADFI-tapahtuma järjestettiin tammikuussa jo kymmenettä kertaa. Hydraulic Press Channelin teollisuusvarastosta juonnettua lähetystä oli helppo seurata etänä ja saimmekin ennätysyleisön, yli 700 kiinnostunutta. Yleisön valitsemissa puheissa ja paneeleissa käsiteltiin muun muassa korona-ajan viestintää, disinformaatiota ja somevaikuttamista, sometrendejä ja TikTokia. Päivän kruunasi Anssi Kela, joka vastasi yleisön äänestämän soittolistan välissä osallistujien kysymyksiin niin biisien taustoista kuin omasta somestrategiastaan ja Pave Maijasen kitarasta. Maksuttoman päivän esitykset tallennettiin myös YouTube-kanavallemme.

.

Esitysten vastapainoksi halusin tarjota osallistujille myös mahdollisuuksia kohtaamisiin. Päivään kuului seitsemän vartin mittaista välituntia, joilla tarjottiin yhteensä noin 70 erilaista ohjelmanumeroa. Välitunneilla saattoi esimerkiksi jutella esiintyjien ja sponsoreiden kanssa, ihastella muiden vauvoja, lemmikkejä tai neuleita. Osa verkostoitui saman alan ihmisten kanssa, esimerkiksi järjestö-, seurakunta- ja oppilaitosihmiset vaihtoivat kokemuksiaan.

Pihtiputaalta värväsin partiolukiolaisia auttamaan tapahtumatekniikan ja välituntiohjelmien kanssa. Eräällä välkällä he kertoivat 13–29-vuotiaiden somen käytöstä joulukuussa tekemänsä kyselyn pohjalta. Vastaajista yli puolet, 140 kpl, oli 16–17-vuotiaita ja siksi perehdyin tarkemmin heidän vastauksiinsa. Ikäryhmästä puolet oli päivittäin somessa yli kuusi tuntia ja heidän kanavavalikoimansa oli varsin laaja, seitsemää tai useampaa somepalvelua käytti yli 70 %. Lähes kaikki käyttivät WhatsAppia, YouTubea, Instagramia ja Snapchatia, muita suosittuja palveluita olivat TikTok, Facebook, Pinterest, Discord, Twitter ja Twitch.

Nuoret ilahtuivat, jos “kaveri laittoi kivan viestin”, somessa oli kiva kuva tai omaan päivitykseen tuli mukavia kommentteja. Toisaalta “some luo paineita niin ulkopuolelle jäämisestä kuin ulkonäöstä” ja “naisia kiusataan somessa, jos he eivät täytä ihannekuvaa”. Naisia myös ahdistellaan kuvien perusteella. Eräs nuori kertoi, ettei “yleensä edes häiritse sellainen, jos eka viesti on jotain ihan hävytöntä, kun sen voi suoraan estää. Enemmän häiritsee sellainen tyyppi, joka on vaikuttanut normaalilta ja yhtäkkiä tekeekin jotain outoa.” Kaksi kolmasosaa koki somessa myös yhteenkuuluvuuden tunteita. Huonosta itsetunnosta kärsivä nuori sai apua TikTokista, jossa puhutaan esimerkiksi ihmisiä vaivaavista piirteistä. Videokommentteja lukiessaan hän on huomannut, ettei ole ajatuksineen yksin ja että hän taitaa katsoa itseään paljon kriittisemmin kuin muut.

Heräsikö ajatuksia? Lue lisää