Wikipedia-koulutukset ja -työpajat
Johannan Wikipedia-koulutuksissa käydään yleensä läpi Wikipedian taustaa ja käyttökulttuuria ja opitaan millaista sisältöä Wikipediaan voi laittaa esimerkiksi omasta yrityksestä/organisaatiosta tai sen tuotteista.
On eri asia kirjoittaa Wikipediaan vapaaehtoisena harrastuksista kuin työntekijänä omasta työstä tai jonkun tuttavan pyynnöstä. Wikipedian käyttöehdot muuttuivat kesällä 2014 ja nyt ns. vastikkeelliset päivitykset täytyy tehdä avoimesti.
Wikipedia-työpajassa taas opetellaan Wikipedian toimintoja ja käytäntöjä kädestä pitäen – pidemmissä työpajoissa ehdimme myös päivittää yritykseen liittyviä sivuja – tietysti Wikipedian sääntöjen mukaisesti.
William Beutler ja Johanna Janhonen olivat vieraana Disambiguation – podacstissa elokuussa 2020, jossa Stephen Harrison & Omer Benjakob ihmettelivät, voiko Wikipedian tilauspäivitykset olla eettisiä. Kyllä voivat, vaikkei suuri osa Wikipediaan tehdyistä päivityksistä ei niitä olekaan!
Wikipedia-koulutus:
Koulutuksessa voidaan käydä läpi esim. seuraavia asioita:
- Wikipedia maailmalla ja Suomessa
- Wikipedian historia ja tavoite
- Wikipedian organisaatio
- Wikipedian luotettavuus ja syyt sen sisällön vääristyneisyyteen
- miksi kannattaa tehdä oma tili Wikipediaan
- millaisia asioita Wikipediaan voi laittaa
- mitä virheitä kannattaa Wikipediassa välttää.
Wikipedia-työpajat:
Tyypillisesti Wikipedia-työpajat pidetään koulutusten yhteydessä tai niiden jälkeen. Niissä voimme esimerkiksi
- tutustua Wikipedian ominaisuuksiin
- kokeilla visuaalisen ja wikitekstimuokkauksen eroja
- käydä läpi hyödylliset asetukset
Otteita Piilotetun aarteen Wikipedia-koulutuksista
Piilotetun aarteen koulutukset ovat aina asiakkaan tarpeisiin räätälöityjä. Wikipediastakin voi puhua monesta eri näkökulmasta, esimerkiksi
- miten yritykset voivat kertoa siinä itsestään
- miten Wikipediaa voi käyttää opetuksessa
- miten Wikipedia-artikkelien luotettavuutta arvioidaan
Miksi yritysten (tai asiantuntijoiden) pitäisi pyrkiä Wikipediaan?
Vain merkittävistä aiheista voi kirjoittaa Wikipediaan, joten ennenkuin yritys pääsee Wikipediaan, sen pitää lunastaa paikkansa pyrkiä merkittäväksi. Erilaisten organisaatioiden ja niiden tuotteiden kannattaa pyrkiä Wikipediaan monesta syystä. Tässä Johannan Keski-Suomen kauppakamarin Saiturin markkinointi – valjasta Some käyttöön -Some -seminaarissa 12.03.2014 pitämä esitys, jossa vastataan kysymykseen.
Voiko Wikipediaan luottaa?
Yleisesti ottaen Wikipedia pärjää hyvin, kun sen tietojen tarkkuutta vertaa perinteisiin tietosanakirjoihin. Perinteisiä tietosanakirjoja vaan ei enää ole! Kun yksittäisen artikkelin luotettavuutta arvioidaan, huomiota kiinnitetään mm. muokkaushistoriaan ja käytettyihin lähteisiin.
Millaisia sääntöjä Wikipedian päivittämiseen liittyy
Wikipediaa saa kuka tahansa muokata, mutta sinne ei voi laittaa mitä tahansa. Siksi aluksi kannattaa perehtyä Wikipedian viiteen peruspilariin.
Miten tehdään oma käyttäjätunnus Wikipediaan
Wikipediaa voi muokata ip-osoitteella, mutta koska omasta käyttäjätunnuksesta on paljon hyötyjä, se kannattaa luoda.
Osa Piilotetun aarteen Wikipedia-tuotteista löytyy myös verkkokaupasta:
-
Piilotetun aarteen Wikipedia-tuotteiden esittelytilaisuus 6.11.20240,00 €
-
Henkilökohtainen somesparraus169,43 €
-
Vinkkejä Wikipediaan -verkkokoulutus 27.3.24 klo 10.00-10.30138,05 €
-
Miten hyödynnän Wikipediaa työssä -briiffi 4.4.24 klo 11.00-11.150,00 €
-
Tunnuslukujen lisääminen Wikipedia-artikkeliin43,93 €
-
Miten seurata jonkun Wikipedia-artikkelin muutoksia50,60 €
-
Logon lisääminen Wikipedia-artikkeliin43,93 €
-
Kuinka yrityksen Wikipedia-artikkeliin lisätään kuvia81,58 €
-
Henkilöartikkelit Wikipediassa -verkkokoulutus 5.4.24 klo 9-11276,10 €
-
Johdatus Wikipediaan -koulutustallenne62,75 €
-
Minustako Wikipedia-artikkeli -pika-analyysi69,03 €
-
Meistäkö Wikipedia-artikkeli -pika-analyysi69,03 €
-
Wikipedia viestinnässä -verkkokoulutus 4.4.24 klo 13-15326,30 €