Metaversumista uusia ideoita työntekoon
Tämä kolumni on julkaistu Suur-Jyväskylän Lehdessä joulukuussa 2022.
Osallistuin hiljan Procomin aamuwebinaariin, jonka teemana oli metaverse, suomeksi metaversumi. Somekuplani innoittamana juttelin aiheesta tekoälyn (ChatGPT) kanssa. Sen mukaan metaversellä viitataan “usein virtuaalisiin todellisuuksiin tai internetissä toimiviin monimutkaisiin simulaatioihin.” Metaversumi ei eroa juurikaan toistakymmentä vuotta sitten suosituista Second Life -palvelusta tai Habbo hotellista, joissa liikutaan erilaisissa ympäristöissä avatar-hahmoina ja kohdataan ihmisiä. Sittemmin olen vieraillut virtuaalilasit päässäni esimerkiksi koulussa, jota oltiin vasta rakentamassa, mallinnuksen avulla opettajat saivat vaikuttaa etukäteen ratkaisujen toimivuuteen. Metaversumi yhdistää pysyviin ja jaettuihiin 3D-virtuaalitiloihin myös lisättyä todellisuutta. Yrityksille ja muille organisaatioille se tarjoaa uuden väylän kohdata asiakkaita ja kohderyhmiä, ja saada heiltä palautetta, uusia ideoita tai vaikka apua markkinointiin.
Metaversumissa tarjotaan esimerkiksi virtuaalisia tuotteita ja palveluita, kuten pelejä tai viihdettä ja tiloja voidaan käyttää mainostamiseen. Esimerkiksi intialainen pari järjesti juomabrändin sponsoroimat häät, joissa juhlatila koristeltiin limsatölkeillä! Metaversumista voidaan myös vuokrata tai lisensioida tiloja muille toimijolle, koota vaikka museot virtuaalisiksi naapureiksi.
Kaikkien aikojen suosikkibändin konsertti Metaversumissa olisi huikea kokemus. Kuvittele vaikka itsesi Elviksen tai Juicen konserttiin, jossa voisit kohdata muita faneja ja vaikka laulaa yhdessä heidän kanssaan. Procomin tilaisuudessa kerrottiin standup-koomikoista ja muotinäytöksistä, joille Metaversumi tarjoaa jo maailmanlaajuisia yleisöjä. Kouluttajana aloin miettiä omiakin mahdollisuuksiani: globaaleissa bisnesihmisten tapahtumissa voisin kertoa palveluistani ja järjestää koulutuksia, kotoa poistumatta. Kätevää! Metaversumimatkoilla voidaan valita vaikka hotelli, johon mennään myöhemmin ihan oikeasti. Virtuaaliset ennakkovierailut tekevät suunnittelun helpoksi esimerkiksi tapahtumien järjestäjiille.
Metaversumi-vierailijan tärkein päätös liittyy omaan hahmoon: esittääkö itseään vai jotain muta, kuinka paljon rahaa käytetään virtuaalisiin vaatteisiin ja asusteisiin. Avatareihin liittyy myös tekijänoikeushaasteita: miten elävien (tai kuolleiden) hahmojen oikeuksia valvotaan, saako kuka tahansa hypätä vaikka Einsteinin housuihin? Erilaisia huijareita kiinnostavat myös tavisten hahmot. Mielenkiintoisia aikoja on siis taas edessämme!