Wikipedia viestinnässä -verkkokoulutus 4.4.24 klo 13-15

326,30 

Wikipedia viestinnässä (2h)

Sisältö:

  • Millainen on hyvä Wikipedia-artikkeli ja millaisista elementeistä se muodostuu?
  • Ketkä Wikipediaa päivittävät ja kuka saa sitä päivittää
  • Wikipedian säännöt ja ohjeet
  • Mitä pitää huomioida, jos muokkaa Wikipediaa työn puolesta?
  • Piilomainonta on kiellettyä Wikipediassa, mitä se tarkoittaa?
  • Eri kieliversiot ja niiden kulttuurit
  • Miten Wikipediaa muokataan käytännössä?
  • Mistä asioista Wikipediaan voi kirjoittaa?
  • Miten tietosanakirjoittaminen eroaa esimerkiksi nettisivuille tuotetuista sisällöistä?
  • Muut Wikimedian projektit
  • Mistä löydät lisää tietoa?

Kuvaus

Wikipedia on yksi maailman suosituimpia sivustoja ja sinne tuotettuihin sisältöihin törmää vaikkapa Googlen etusivulla, Sirissä tai Facebookissa. Myös tekoälypalvelut on koulutettu Wikipedia-datalla. Wikipedia-artikkeleita lainaavat niin toimittajat kuin opiskelijatkin ja ihmiset käyttävät sieltä löydettyjä tietoja tehdessään isojakin päätöksiä hankinnoista, opiskeluista, muutoista ja työpaikoista.

Piilotettu aarre järjestää seuraavan kaikille avoimen Wikipedia-etäkoulutuksen 4.4.2024 klo 13-15. Koulutus järjestetään Google Meetissä.

Koulutus on suunnattu erityisesti organisaation viestinnästä tai markkinoinnista vastaaville.

Kahden tunnin koulutuksessa voidaan(* käydä läpi muun muassa seuraavia asioita: 

  • Millainen on hyvä Wikipedia-artikkeli ja millaisista elementeistä
    se muodostuu?
  • Ketkä Wikipediaa päivittävät ja kuka saa sitä päivittää
  • Wikipedian säännöt ja ohjeet
  • Mitä pitää huomioida, jos muokkaa Wikipediaa työn puolesta?
  • Piilomainonta on kiellettyä Wikipediassa, mitä se tarkoittaa?
  • Eri kieliversiot ja niiden kulttuurit
  • Miten Wikipediaa muokataan käytännössä?
  • Mistä asioista Wikipediaan voi kirjoittaa?
  • Miten tietosanakirjoittaminen eroaa esimerkiksi nettisivuille tuotetuista sisällöistä?
  • Muut Wikimedian projektit
  • Mistä löydät lisää tietoa?

(* Koulutus on demomainen ja etenee käyttäjien kysymysten perusteella, puhumme siis niistä asioista, jotka osallistujia eniten kiinnostavat. Koulutukseen ei siis sisälly varsinaista materiaalia, mutta koulutuksen jälkeen saat linkit tärkeimpiin sisältöihin.

Koulutus toteutuu, vaikka osallistujia olisi vain yksi.

Koulutuspalaute vastaavasta, mutta vain yhden tunnin pituisesta asiakasyritykselle räätälöidystä etäkoulutuksesta:

”Wiki-koulutus oli musta hyvä! Selkeesti Johanna tuntee asian ja on vetänyt niitä paljon, ja meidän setti oli aikatauluun ja tarpeeseen nähden just nappi.
Jos olis ollut enemmän aikaa niin olisi kiinnostanut kuulla tarkemmin/lisää siitä, miten/miksi firmat käyttää Wikipediaa kaikkien sääntöjen puitteissa, eli mitä sillä voi parhaimmillaan saada aikaan.”

Kuuntele myös William Beutlerin ja Johanna Janhosen haastattelu Disambiguation – podcastissa elokuussa 2020. Wikipedia-ilmiöistä lehtiin usein kirjoittavat Stephen Harrison & Omer Benjakob ihmettelivät, voiko Wikipedian tilauspäivitykset olla eettisiä.