Kaikilla tubettajilla on…
Tämä kolumni on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 9.8.2017.
Ennen vanhaan lapset halusivat sitä ja tätä, koska “kaikilla muillakin on”. Nykyään he tahtovat asioita myös siksi, että heidän suosikkitubettajansa on niitä esitellyt. Sosiaalinen media on muuttanut tuotteiden suosittelua. Kun lapseni pyysi minulta mustaa tussia, hän ilahtui kaivettuani laukusta japanilaisen kynäsarjan – Noi on hyviä! Siinä missä minä halusin aikanani “TV:stä tutun” Luikeron, minun lapsilleni asiat ovat “Tubesta tuttuja”. Luikero oli minulle pettymys, mutta YouTubesta näkee käyttäjien aitoja kokemuksia siitä, miten jokin tuote toimii.
Suositut vloggaajat ovat mielipidevaikuttajia. Kun Eetu Eeddspeaks Pesonen maisteli jokunen vuosi sitten kirpeitä karkkeja videollaan, kyseiset makeiset loppuivat hyllyistä ja brändin edustaja otti yhteyttä Pesoseen yhteistyötä ehdotellen. Nkyään tubettajayhteistyötä tehdään isommin: Lakko sai juuri oman vaatemalliston Jack&Jonesiin ja Biisonimafian Kaitsu Rinkinen suunnitteli työtakin Dimexille.
Lasten on kuitenkin vaikea ymmärtää, milloin tubettajat puhuvat omalla suullaan, milloin taas sponsorinsa äänellä. Viime viikolla Saara Salomaa Kansallisesta audiovisuaalisesta instituutista antoi Helsingin Sanomissa vinkkejä siihen, miten lasta voi opettaa lukemaan nettimainoksia. Kaikki alkaa kuulemma ilmiön sanoittamisesta: ”Tuo on mainos, näin se laitetaan pois”. Lapsille voi puhua kuvankäsittelystä, tuotesijoittelusta ja mainosten tarkoitusperistä. Mainokset luovat usein myös hyvin stereotyyppistä kuvaa siitä, millaisia tuotteiden käyttäjät ovat ja näitä yleistyksiä kannattaa keskusteluissa kyseenalaistaa.
”Olisi tätä päivää, että kouluissa mainonnan lukutaitoa opetettaisiin videoblogien kautta eikä enää tv- tai… https://t.co/Oac7kNiBBe
— Piilotettu aarre (@piilotettuaarre) August 1, 2017
Vastuulliset somestarat valikoivat kumppaninsa siten, että he voisivat olla näiden asiakkaitaan muutenkin. He ovat myös tarkkoja siitä, ettei heidän tuottamansa sisällöt ole liian kaupallista, yhteistyöpostauksien välissä tulisi olla myös omaa sisältöä, jotta yleisön mielenkiinto säilyy.
Sisällöntuottajille voi kuitenkin tulla yllätyksenä se, että vlogien kaupallista viestintää koskevat ihan samat säännökset kuin perinteistäkin viestintää. Esimerkiksi alaikäisille suunnatuissa sisällöissä väkivaltaisten tilanteiden on oltava sellaisia, että lapsikin ymmärtää asian vakavuuden. Tuotteen ei voi myöskään luvata tuovan kavereita, eikä alaikäisiä saa kehottaa ostamaan tai pyytämään vanhempiaan ostamaan mainoksen tuotteita. Tubettajan pitää myös ilmoittaa selvästi, jos jokin sisältö on maksettua mainontaa. Jos sääntöjä rikotaan, vastuun kantaa mainoksen maksanut yritys tai tubettaja itse, jos sisällöntuottaminen on hänen pääelinkeinonsa.