Oletko sinä henkilö vai henkilöbrändi?
Tämä kolumni on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 11.7.2018.
Luin hiljattain Jarkko Kurvisen, Tom Laineen ja Ville Tolvasen tuoreen kirjan Henkilöbrändi – Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Kirjan parasta antia minulle olivat asiantuntijoiden haastattelut ja seikkaperäinen kertomus siitä, miten bloggaus muutti Tolvasen uran.
The first six months of the year have been a blast with @DigitalistInfo I wrote about season highlights and feelings. Let’s Grow #Digitalist https://t.co/mEgNTjztma #V
— Ville Tolvanen (@villetolvanen) June 24, 2018
Haastatelluista pisin henkilöbrändäyskokemus on F-Securen tietoturva-asiantuntija Mikko Hyppösellä, joka antoi haastatteluja kansainväliselle medialle jo 1990-luvulla ja pääsee nykyään lehtijuttuihin twiittaamalla alansa ajankohtaisista ilmiöistä. “Jos haluaa olla mielipidejohtaja, pitää uskaltaa sanoa asioita ääneen. Ei saa olla jänis!” toteaa Hyppönen ja ottaa brändäämisen niin tosissaan, ettei ole neljännesvuosisataan juuri muuttanut ulkonäköään, jonka kulmakiviä ovat poninhäntä, kauluspaita ja pyöreät silmälasit. Koska aika on rajallista, Hyppönen kehottaa asettamaan itselleen tavoitteita ja mittareita sekä toimimaan ylipäätään systemaattisesti.
There’s over 1600 Ethereum addresses tagged with this phishing tag on Etherscan. Example: https://t.co/z20xwd1vCj pic.twitter.com/z7ZKQZIfxP
— Mikko Hypponen (@mikko) July 12, 2018
Aivan toisessa ääripäässä on Jounin Kaupan yrittäjä Sampo Kaulanen, joka saa somenäkyvyytensä avulla paitsi erilaisia yhteistyöprojekteja ja keikkoja myös uusia asiakkaita. “Mulla ei ole somessa minkäänlaista suunnitelmallisuutta saati sisältösuunnitelmaa. Minun luonteellani ei vain pysty kauhean suunnitelmalliseen toimintaan.”
Myös juristina toimiva Elina Koivumäki saa somen kautta uusia toimeksiantoja ja esiintymispyyntöjä. Hänelle henkilöbrändääminen tarkoittaa sitä, että tuo valitsemiaan vahvuuksia esiin johdonmukaisesti ja tavoitteellisesti. Se on siis eräänlaista maineenhallintaa, jossa vahvistetaan niitä positiivisia mielikuvia, joita ihmisillä jo on.
Työtarjouksia somenäkyvyyden avulla saavat myös myyntityövalmentaja Sani Leino ja kiinteistövälittäjä Andrei Koivumäki. Hyvän somemaineen avulla myyntityön määrä vähenee ja hintoja (tai palkkaa) voi nostaa. Ei hullumpaa?
Tässä eilisen #Sisältömörkö webinaarin kelmu, jossa käsiteltiin henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin eroja, erityisesti viestinnällisesti.
Mun mielestä kiinnostavat asiantuntijat osaavat viestinnässään sekoittaa sopivassa suhteessa persoonaa ja kompentenssia. pic.twitter.com/AtUfEofmYa
— Sᴀɴɪ Lᴇɪɴᴏ (@SaniLeino) January 23, 2018
Jänishousuille henkilöbrändäys ei kuitenkaan sovi. Hyvät henkilöbrändit herättävät tunteita, puolesta ja vastaan. “Miten tuo kehtaa tuoda itseään jatkuvasti esille? Ihme tyrkky!” Kannattaa siis varmistua, että keisarilla on paitsi uudet myös oikeat vaatteet eli jotain annettavaa yleisölleen. Leino pitää ihmisten ammatillista auttamista erittäin hyvänä strategia. Hyvä henkilöbrändi voi kenties luopua myyntityöstä, mutta aikaa somesisältöjenkin tekemiseen ja miettimiseenkin kuluu. Esimerkiksi Andrei Koivumäki postailee someen istuessaan autossa liikennevaloissa ja salilla sarjojen välissä. Kun hyödyntää pienet joutohetket, sisällöntuotannosta tulee jatkuvaa.
Oletko sinä valmis altistamaan itsesi somekansan arvostelulle vai tyydytkö tuttuihin työtapoihisi?