Kiepaus – Kierrätys & Tuunaus

…eli miten innostaa suomalaisia kierrättämään somessa

Oheinen kuva on tehty yhteistyössä Kiepauksen Facebook-tykkääjien kanssa maaliskuussa 2012.

Kiepaus eli miten kannustetaan yhteisöllisesti ihmisiä kierrättämään ja tuunaamaan

Kiepaus on Johanna Janhosen keväällä 2011 luoma some-konsepti. Mukana oli alusta asti kaupallinen intressi, saada Kierrätysverkon sanomalle otollisia kuulijoita. Kiepaus toimi RSS-syötteiden avulla, mutta kun käytetty palvelu, Twitterfeed, sulkeutui syksyllä 2016, ei uusia syötteitä enää pistetty pyörimään.

 

Kierrätys ja tuunaus piti saada puheenaiheeksi somessa

Johanna perusti Kiepauksen alunperin asiakkaansa Kierrätysverkon innoittamana. Se oli uusi yritys, jonka liikeidea muuttaa kierrätystä. Auttaakseen heidän viestiään menemään paremmin perille tarvittiin paikkoja, joissa puhua kierrätyksestä (ja tuunauksesta), syntyi Kiepauksia eri some-palveluihin:

 

Se, että Johanna saa nyt myös uutta inspiraatiota omiin tuunailuihinsa, on Kiepauksen erittäin positiivinen sivuvaikutus :).

Someen avattiin sivuja, tilejä ja kanavia

Harjoituksen tarkoitus oli siis luoda kierrätysaiheisia kanavia someen, esim. Twitteristä ei esim. keväällä löytynyt #kierratys- tai #tuunaus-kanavaa. Kanaviahan voi kuka tahansa perustaa lisäämällä tweettinsä #kanava-sanan, mutta vaikeampi asia saada kanava pysymään aktiviisena – Twitterin muisti on vain noin viikon mittainen. Sisällöntuotanto on automatisoitu niin, että sisältöä tulee viikottain. Miten? Johanna keräsi suosittujen kierrätys/tuunausblogien syötteitä ja pisti Twitterfeedin robotin hommiin. Nämä blogit ovat täynnä piilotettuja aarteita, hauskoja ja inspiroivia vinkkejä siitä, miten elää ja kuluttaa ekologisemmin

Lue myös aiheeseen liittyvä bloggaus.

Haluatko kertoa itsestäsi Kiepauksen tykkääjille? Ota yhteyttä!